<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d10286707\x26blogName\x3d++Lijnrecht+Tegen+Racisme\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://lijnrecht-tegen-racisme.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_BE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://lijnrecht-tegen-racisme.blogspot.com/\x26vt\x3d6215702961026558442', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Werknemerscomité tegen racisme van de personeelsleden bij de VVM / De Lijn Antwerpen

woensdag, februari 08, 2006

Twee voetballers groeiden op in de Franse voorsteden

Nieuwsbrief 4 / voorjaar 2006

In de eerste weken van november kreeg je elke dag verslag over de rellen in de Franse voorsteden. Heel wat collega's stelden zich de vraag hoe dit mogelijk was. Hoe kom je tot zo'n blinde woede?
Met Lijnrecht tegen racisme kunnen we het in brand steken van auto's en bussen zeker niet goedkeuren. De getuigenis van deze twee voetballers die in deze voorsteden opgroeiden kunnen een begin van antwoord geven op de vraag 'Hoe is dit mogelijk?'

"Situatie jongeren moet verbeteren"
Michaël Niçoise, (21), aanvaller bij FC Brussels, komt van Monfermé, vlakbij Clichy-sous-Bois. "Als ik op tv zie wat daar allemaal gebeurt, word ik ongerust. Ik ken trouwens de twee jongeren die in de elektriciteitscabine zijn omgekomen. Ik denk dat het voetbal mij heeft gered. Want ik haalde ook dwaze streken uit. Vooral door mijn leeftijd. Ik ben nooit tot het uiterste gegaan, maar wie weet wat er zou gebeurd zijn als ik het voetbal niet had gehad? Het uitgaansverbod zal de geesten niet kalmeren. De situatie van de jongeren in de voorsteden moet dringend worden verbeterd." (Le Soir, 5/11 et Het Nieuwsblad,10/11)

"Geweld is er nooit zomaar"
"Ik ben ook in een voorstad opgegroeid", vertelt Lilian Thuram, de voetballer van het prestigieuze Juventus Turijn. Tegen mij hebben ze ook gezegd: "Gij zijt uitschot." Maar ik ben geen uitschot. Al wat ik wilde, is werken. Ze zetten nu alles op veiligheid. Dat lijkt iets waar iedereen kan achterstaan: wie wil er niet veilig leven? De vraag is wie hier met de vinger moet worden gewezen. En dan zijn het altijd de mensen die in die voorsteden leven. Maar geweld is er nooit zomaar. Je moet begrijpen waar de malaise vandaan komt. Voor we over veiligheid praten, moeten we het hebben over sociale rechtvaardigheid.
Streng zijn is goed, maar eerst moet je de mensen integreren door ze werk te geven. Ze vragen om werk. De meest rebelse jongeren tonen dat door agressief gedrag. Ik ben heel triest voor hen (de jongeren van de voorsteden), maar wat daar gebeurt moet tot nadenken stemmen." (L'Humanité, 9/11)


link | gepost door LIJNRECHT op 8.2.06 |


0 Commentaar:

Wil je eenEen reactie posten?

powered by Blogger | design door mela

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com