<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d10286707\x26blogName\x3d++Lijnrecht+Tegen+Racisme\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://lijnrecht-tegen-racisme.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_BE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://lijnrecht-tegen-racisme.blogspot.com/\x26vt\x3d6215702961026558442', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Werknemerscomité tegen racisme van de personeelsleden bij de VVM / De Lijn Antwerpen

donderdag, juni 22, 2006

De tweede rit van Lijn 12

Nieuwsbrief 5 juni 2006

Het project "Lijn 12" kende dit schooljaar zijn tweede jaargang.

Vorig schooljaar ging het van start met als doel "een tramrit op lijn 12 voor alle betrokkenen zo aangenaam mogelijk te maken". Het project werkte met jongeren van de scholen Don Bosco, KTA en de Begijnenvest en bracht hen via gesprekken en radioprogramma's in contact met de andere gebruikers en de trambestuurders. Via de Lijnspotting en de centrale controle was De Lijn bij het project betrokken.

Een aangename rit
Jan Van Dijck, projectbegeleider: "De evaluatie van het project was ook voor De Lijn positief. Ze kregen minder meldingen binnen van incidenten op lijn 12. Daarop heeft De Lijn, samen met de cel preventie van de Bijzondere jeugdbijstand  een verlenging van het project gefinancierd. Deze keer was het wel de bedoeling om op basis van de Antwerpse ervaring een draaiboek uit te werken dat ook bruikbaar was in andere entiteiten van De Lijn. Ook in andere steden zou De Lijn een gelijkaardige aanpak willen opstarten."

Chauffeurs op school
Dit jaar is er een school bijgekomen, namelijk die van de Pierenbergstraat. En terwijl vorig jaar de chauffeurs slechts helemaal op het einde bij het project betrokken waren, heeft De Lijn nu vier chauffeurs vrijgemaakt om mee te werken in het project : Karine Vermeiren, Emiel Verhoeven, François Bernaerts en Jan Gillis. Ze hadden elk een school waarmee ze een programma uitvoerden.
Hun reacties.

MielEmiel Verhoeven zat op de Begijnenvest:
"De samenwerking met de school verliep voorbeeldig. We hebben met de leerkrachten en de leerlingen het programma besproken en vastgelegd. Dat bestond uit een bezoek aan de stelplaats , de metro en het trammuseum en een intern radioprogramma in de school. De leerlingen, in mijn geval allemaal allochtonen, zijn echt toffe gasten en fijn om mee te werken. Er zijn al heel wat jongeren die ons erkennen op de tram en positief reageren. Ook de leerkrachten zijn super enthousiast. Ik vind het een zeer zinvol project."

 

KarineKarine Vermeiren merkt het effect van het project:
“De jongeren waar wij mee samenwerken gedragen zich heel anders op de tram. Wij hopen dat ze dat verder zetten in hun school. Als er problemen zijn dan nemen we contact op met de centrale controle en die gaat dan met de directie van die school praten.”


 

FrancoisFrançois Bernaerts vond op Don Bosco een goede samenwerking met directie en leerkrachten:
“We hadden een loodsbezoek en de leerlingen deden interviews in de metro. Onze inbreng is vooral vanuit onze eigen ervaringen. De leerlingen werkten heel goed mee tijdens de activiteiten. Ik vind het zeker geslaagd.”

 



GillisOok Jan Gillis is enthousiast::
“Ik heb altijd erg positief gestaan tegenover de jeugdige reizigers. Nu heb ik het gevoel dat wat ik al jaren tracht te doen nu een klankbord vindt in een officiële vorm.
We werken heel interactief. Zonder de inbreng van de leerlingen loopt het vast. We lokken hen uit hun kot om uitspraken te doen waar ze dan zelf van opkijken of elkaar in vraag gaan stellen. Onder meer via het intern radioprogramma in de school konden we alle klassen betrekken.”

==========

Tot slot nog deze uitsmijter van Jan Van Dijck, de projectbegeleider:

“De meeste mensen die aan het project meewerkten, genoten van de dialoog die op gang is gekomen.”

 

Hopelijk kan deze dialoog op één of andere manier verder gaan.

 


link | gepost door LIJNRECHT op 22.6.06 |


0 Commentaar:

Wil je eenEen reactie posten?

powered by Blogger | design door mela

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com